Apr 11, 2012

~Tiada siapa-siapa melainkan Dia~

sapa sangka dlu aku bkn dri aku yg skrang..
hdup pnuh dgn huru hara, prangai ntah ape,,x dgr ckp umi,x dgr ckp abah,,
even org bg nasihat,blh wt derk..2 zaman jahiliah dlu2...aku kt sni bkn nk buka aib aku sndri,tp aku nk kongsi pngalaman hidup dan perjalanan hdup aku dri aku kecik smpai la skrang...
dlu time skolah rendah dlu2 kn,,prangai aku sbijik cam laki..lompat san,lompat sni..
aku ingt lg time darjah 3,,blh plak aku prcaya bnda2 yg x wujud..pngaruh media la katakn..aku ingt power rangers 2 wujud, atomen 2 wjud,,sume2 cte khayalan time2 kecik 2 sume wjud...pd suatu ari 2, aku nk gerakkan kipas tanpa aku bgun,,so aku panggil la power rangers kaler pink utk bukakkan kipas,skali x dtg2,,,aku sumpah2 la kt power rangers 2,,,npe x dtg,,,pggil lg atomen,,,xdtg jgk...last2 aku tertdo dgn sndri...
2 sume cite yg x masuk akal...

ok,tinggal sume2 kisah sal skolah rendah,,ni kisah skolah mnengah lak,,aku ni anak yg susah nk ajar,,smpai skali 2 umi aku nanges sbb aku..ntah la sbb ape,aku da lupe,yg pasti nya abah aku pn turut kcewa ngan aku..pasal solat plak,,aku sndri mnyesal dgn life aku time dlu2..solat x penah nk ckup 5 wktu..time 2 form 1 smpai form 3...start form 4 aku msuk skolah asrama,,time 2 la life aku berubah,,hidup aku terikat dgn disiplin asrama..
time 2 jgk bru aku rse hdup tnpa fmily,tnpa parents, tnpa segalanya...hidup aku sunyi..aku cuma ade kwn2 je..time duk asrama byk mngajar aku cara hidup berdikari kt tmpt org...time weekend, adalah time yg aku tunggu2...even dpt balik 2 minggu skali, 2 amat bermakna bg aku..aku jd pendiam n x byk karenah kt rumah..aku nyesal ngan life aku dlu,yg slalu wt umi aku sedih,yg slalu wt abah sedi,yg slalu gadoh nga adik bradik...aku bru sedar, aku x spatut wt bnda 2 sume,,diorg adalah sgalanya bg aku...thanks 2 Allah sbb bkak hati aku sblm berlanjutan..then,,sal solat pn,alhamdulillah,,aku solat 5 waktu..aku ikot sume ckp umi ngan abah..aku xnk jd anak derhaka,aku nk jd anak yg solehah,,insyaAllah...

tibe plak aku blaja di uitm kedah,,mmg x sangka aku dpt uitm kdah,,dgn result aku yg x sberapa,,alhamdulillah aku mssuk u n dpt smbung blaja..klau ingtkan balik sblm dpt u,,hdup aku pnuh dgn kesedihan..org lain brjaya,,dpt result spm tinggi2..tp aku,,susahkn hdup org je..tp aku masih bersyukur sbb still dpt smbung blaja..
time dkt u,,niat aku first adalah nk brjaya smpai umi nga abah bangga dgn aku even result spm aku dpt rendah...i want to be proud of them..aku xnk umi aku malu nga result spm aku yg terok 2..
sblm aku msuk uitm plak,,Allah nk bg ujian kt aku,,arwah nenek yg aku syg plak meninggal..harapan die nk hantar aku dtg u pn x kesampaian....sedih :'(
time part 1,aku ingt life bdk AD ni sme nga bdk kos lain,,rupe2 nya x,,kne habiskan byk duit...di sebabkn fmily aku yg xseberapa nk kukuh ekonominye ni,,aku terfikir utk berhenti blaja..nsib baik aku ade kwn2 yg support aku..
life aku bjln spt biase,,smpai la tibe nye part 3,,life aku brubah,,mybe culture shock..aku jd ikot budaya kwn2,,kwn ngan rmai org,,aku lupa dri aku sbnr..dri aku yg byk pendiam..smpai la aku part 5,,pngalaman byk mngajar aku,,aku muhasabah dri aku,,aku ingt blek tujuan aku dtg uitm,aku ingt blek abah ngan umi,aku ingt blek fmily aku yg x sekaya diorg2 sume..smpai saat 2,,aku rsa down gle2...
kwn byk nasihatkn aku, tp aku xthu cmne nk kawal dri aku..
sampai saat 2,,aku btl2 nk brubah,,lpas aku solat magrib,, aku pejam mata aku kuat2,,smbil ingt blek pe yg aku wt then ape tjuan aku dtg uitm..aku nanges sepuas2 nya..mlm 2 aku mimpi dunia kiamat,,aku sedih sgt2..dlm mimpi aku 2, sume fmily aku brkumpul, abah aku ckp,,kte dh x lme,,wlau sape pn kte,,kte kne sjud kd Nya..jgn ingt nk enjoy je...kne ingt, tmpt kte bkn kt sni...
lpas 2,aku try bli bku2 sal agama,, aku nk gali lg sal ilmu agama,,aku thu,, dri aku ni jahil sal agama...mati x bgtau kita bila die nk dtg...
saat kita Jatuh,yg naikkan kita adalah Dia,,bkn org di sekeliling kita,,yg jatuhkn kita adalah Dia jgk,,Dia nk uji kita sejauh mana kuatnya iman kita..
siyesly aku nk ckp,,kadang2 hati aku ni lalai..lalai dgn kemewahan dunia,pdahal Dia hanya pinjamkan kemewahan 2 kejap je..aku jd lupa Tuhan aku,aku lupa bahawa aku adalah seorg perantau yg mncari bekalan utk alam yg kekal iaitu akhirat..

klau la aku di takdirkan pegi dlu,,aku nk fmily aku thu yg aku nk sgt tgk diorg hepy,bangga dgn kjayaan aku,,
utk kwn2 aku,,aku akan kenang jasa korg smapai bla2..
utk org yg aku syg,,siyesly, kte xtau jdoh kita sape,baik ke die, parent die sape,,yg pasti kte nk jdoh kita 2 di kalangan org yg beramal soleh,,x kira la laki ke perempuan,,sblm kita nk jodoh yg baik,,kita kne baikkan diri kita dlu,,ingt satu je,, ''lelaki yg baik,utk perempuan yg baik dan perempuan yg baik, utk lelaki yg baik''even sejahat mna pn org 2,,klau dlm hati dia terdetik nk jdoh yg baik,,n dia berusaha utk mnjadi baik,InsyaAllah, Allah akan kurniakan yg sebaik2 jodoh kpd nya..amin..

kadang2 aku terfikir jgk,,ble aku da xde nnt,,sape la yg akan slalu jenguk pusara aku,yg slalu bca kn yassin utk aku, yg slalu ziarah pusara aku..smpai aku mnitis air mata duk fkir sal ni..Klau bole,aku nk pusara aku slau bersih..ade org tlng jagakn.. :') hehhe..mngarut la mlm2 buta ni...ntah la sejak bermenjak ni,,aku rse pelik bin ajaib..bkn nk ckp ajal aku dh smpai,,2 sume kte xleh jangka..cme xsdap ati je..bkn nk mtak simpati tp nk berkongsi,,
aku bsyukur sgt sbb di lahirkan mnjd aku..aku bangga jd NUR IZZAH ABIDAH BT AB RHAMAN..byk suka duka mnjadi seorg izzah ni..:') dari seorg budak perempuan yg nakal ke seorang perempuan yg matang(haha matang ke??ooppss)
kenakalan aku mngajar aku erti sebuah kehidupan..dan perjalanan hidup aku spt mendaki gunung,,kadang2 jatuh,,kadang2 naik..hehe..

skang aku nk ckp:: ' tiada siapa-siapa melainkan Dia' Allah s.w.t yg cipta aku yg hembuskan nyawa kt aku yg bg perlindungan kt aku yg bg rezeki kt aku yg bg aku kebahagiaan yg bg aku jatuh cinta kt org yg bg aku syg kt org yg bagi aku rindu kt org yg bg aku peluang utk aku bjaya yg bagi aku segala galanya.alhamdulillah aku di ciptakan mnjadi seorg muslimah,aku bersyukur pd Mu Ya Allah..

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim,,tetapkan hati ku hanya utk Mu,,berikan aku petunjuk, berikan aku nikmat2 Mu,kurniakan aku hati2 dan jiwa2 yg bersih, hindarkan aku dri membuat perkara yg terlarang,sesungguhnya aku adalah hamba Mu yg lemah..dan tetapkan hati ku pd jalan Mu yg lurus..amin Ya Rabbal Al amin...

:')

No comments: