Oct 31, 2012

~subhanallah~

:''((
Allahuakbar.. Allah x kn menguji hamba Nya di luar kemampuannya..setiap kali terfikir sal bnda ni,,hati aku alhamdulillah tenang...setiap apa yg berlaku,,aku pasti dan yakin bahawa Allah dh sediakan benda yg terbaik utk aku di sebalik ujian yg Dia bg.. Tu islam ada mngatakan, kne yakin dan percaya pada Allah swt.. yakin ni bermaksud kita betul2 tahu yg Dia wujud dgn Zat-zat Nya. pape pn,kite knal dlu Tuhan kita..knal sifat 20 Nya.. sifat2 Tuhan byk, tp hanya 20 je yg tercapai akal kita sbg hamba Nya.

Sbgai manusia yg dilahirkan serba kekurangan ni,, sy sedar siapa dri sy,, sy layak di tegur dan menegur..sbb tu adalah tanggungjwb seorg mnusia..tapi kadang2,, sy rasa sy 'TIDAK LAYAK' menegur org yg sy rsa patut di tegur,,sbb sy thu sy belom ckup sempurna,,nnt akan brlaku perselisihan dan pertelingkahan oleh di sebabkan masa lampau kita. sy pernah kne mcm2 pasal tegur menegur ni,,sy rsa lbih baik kita berdoa supaya Tuhan buka hati org2 tersebut utk berubah. subhanallah... :'(

sy slalu mngujikaji dri ni, nk tahu tahap kebolehtahanan hati dan perasaan..subhanallah,,susah nk ungkap,,sy sebenarnya x kuat utk melawan hati dan perasaan yg kadang2 menipu..sbnarnya ia bkn menipu, di sengajakan sebut ''menipu''..ia adalah satu ujian sbnarnya..tp sy x kuat utk hadapi nya..(setan byk menghasut),,allahuakbar,,lg skali sy lupa ujian Allah,,setan tu kan makhluk mcm kita,,cme die di cipta dri api..ternyata kita lebih kuat dri benda alah tu..dan janji die utk menyesatkan kita utk sama2 terjun ke dlm neraka brsama nya di akhirat kelak..nauzubillah..die makhluk yg mungkar kpd Allah..xkn kita nk jd mungkar jgk..nauzublillah..insyaAllah hati kita, jiwa kita, dri kita dan iman kita akan terjaga jika kita sentiasa berada bersama Allah swt..

tiada ungkapan lain selain Allahuakbar,, memuji keEsaan Nya, memuji keBesaran Nya.. dia jadikan akal untuk kita berfikir mana yg baik dan buruk..dia bg kita pilihan sama ada memilih kebaikan mahupun keburukan..kebaikan ganjarannya Syurga, malah keburukan ganjaran nya Neraka..nauzubillah..semoga Allah tempatkan kita di Jannah Nya akhirat kelak..insyaAllah..

Lahirnya satu roh yang di tiup kedalam rahim ibu iaitu alam rahim,, seusia kita 4 bln, bru lah di tetapkan rezeki kita apa, ajal maut, jdoh pertemuan dan kematian..setelah 40 hari berada dlm rahim ibu, bru la kita di benarkan mnghirup udara di bumi Nya iaitu alam dunia..alam yg penuh dgn dugaan dan cabaran..alam yg di beri utk kita cari bekalan2 utk alam akhirat kelak..bayi yg baru lahir, setelah ayah kita melaungkan azan bg lelaki dan melafazkan iqamah bg perempuan,,bermulanya detik kita sbagai seorang muslim dan muslimah utk memperjuangkan agama Nya...alam yg seterusnya ialah alam akhirat..alam yg nyata, kekal selamanya..mati adalah pengakhiran utk alam dunia dan mati juga adalah permulaan utk alam yg baru dan kekal,,iaitu alam akhirat..subhanallah..jauh nya perjalanan utk menuju Jannah Mu ya Allah.. :'(
byk lg alam2 yg perlu kita tahu..apa2 pn,,kita wajib mempercayai alam2 ghaib spt alam akhirat dan sbgainya..

jujur saya katakan, sy hanyalah hamba Nya yg lemah, yg terkapai2 mencari keredhaan Nya, yg keji di mata Nya, dan yg paling hina disisi Allah swt..tegurlah sy, perbetulkan sy, pimpin sy ke jalan Nya yg lurus..kadang2 sy lalai, sy buta hati, buta fikiran, tp apabila sy ingt Allah,,insyaAllah sy akan perbetulkan apa yg terkurang, apa yg tiada, apa yang kosong menjadi sesuatu yg bermakna utk diri sy dan roh sy.. tiada ubt selain doa2 dari kalian utk sy berubah kearah kebaikan dan ke arah jalan Allah..

jika tiada iman, tiada agama, tiada pegangan, tiada kepercayaan, hidup ini bagai  seseorg yg terjun dari puncak gunung bara api yg tinggi ke lautan nanah yg penuh duri2 lantas tersiat kulitnya dan disimbah timah2 yg panas lg melecur hingga ternampak sebesar zarah urat nadi nya hinggakan tiada lg darah yg keluar nmun masih bernyawa..subhanallah,,,nauzubillah..itu bru perumpamaan balasan di atas dunia betapa perit nya,,tetapi balasan di akhirat adalah berlipat kali ganda..semoga sahabat2 sekalian di jauh kan dri azab api neraka..nauzubillahiminzalik..


semoga dri kita di kalangan para solehin dan para solehah kelak dan di kalangan bidadari syurga nnt insyaAllah..hulurkan tangan kalian untuk pimpin daku ke arah jalan Allah jln yg sebenar benarnya. andai daku tersungkur, sambutlah daku dgn doa mu, insyaAllah akan ku gapai sekuat2 nya huluran kalian..Allah sahaja yg layak memberi ganjaran kpd hamba yg mulia spt kalian..insyaAllah..amin ya rabb...

subhanallah..wassalam..

dri pendeta yg hina dina :'(

No comments: